Jaką szkołę wybrać? Co lubię robić? Do czego się nadaję?
Strona ma przede wszystkim ułatwić dokonanie wyboru szkoły, do której zamierzasz pójść po ukończeniu szkoły lub służyć pomocą rodzicom, chcącym pomóc swoim dzieciom.

Strona nie zastąpi człowieka: kontaktu z wychowawcą lub doradcą zawodowym.

Od dokonanych wkrótce rozstrzygnięć zależeć będzie nie tylko kierunek i poziom Twojego dalszego kształcenia, ale i w perspektywie prawdopodobnie także Twój zawód.

    Wybór szkoły oprzeć powinieneś na czterech względnie niezależnych zbiorach informacj:i.
  1. Znaczenie pracy zawodowej w życiu człowieka,
  2. Zróżnicowanie profilów i poziomów nauki przekazywanej w szkołach ponadpodstawowych,
  3. Twoje własne indywidualne cechy, rzutujące na powodzenie w dalszej nauce oraz na samorealizację w przyszłej pracy zawodowej,
  4. Czynniki warunkujące ludzką pracę w XXI wieku.

Pojęcia używane często w doradztwie zawodowym

PORADNICTWO ZAWODOWE
Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.
ORIENTACJA ZAWODOWA
Działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji - mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.
DORADZTWO ZAWODOWE
Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji.
DORADCA ZAWODOWY
Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
INFORMACJA ZAWODOWA
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji.
INFORMACJA EDUKACYJNA
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem.
ZAWÓD
Wewnętrznie spójny system czynności wymagający określonych kwalifikacji, wykonywanych w uregulowany sposób i systematycznie, stanowiący podstawę utrzymania i zapewniający pozycję w społeczeństwie.
W zakładce PRACA poznamy pojęcie pracy od strony ekonomicznej, socjologiczne, historycznej i doradczej:
Praca pogłębia ludzką orientację świecie. Jej jakoć i efektywnoć zależą od poziomu rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, motywacyjnego i społeczno-moralnego człowieka.
Praca to świadomy, przemyślany, intencyjny rodzaj działalnośści danych osób. Stąd twierdzi się, że praca ma charakter racjonalny a także, że jej wykonywanie pogłębia w efekcie ludzką orientację w świecie. Wymaga ona od pracowników nie tylko odpowiedniego poziomu intelektualnego, lecz także relatywnie wysokiego stopnia rozwoju emocjonalnego, motywacyjnego i społeczno-moralnego. To właśnie ona umożliwia pracownikowi efektywne dążenie do założonego celu, zgodnie z wcześniej opracowaną strategią postępowania. Efekty pracy, nawet najlepiej pomyślanej i zaplanowanej, bardzo często zależą nie od jednej, ale od wielu osób. Wiadomo przecież, że jednostki z reguły nie pracują same, zazwyczaj czyniż to w mniejszych lub większych zespołach. Pracownicy muszą zatem dysponować odpowiednimi kompetencjami społecznymi, w tym komunikacyjnymi. Wśród nich wskazać należy tzw. zdolność empatii, czyli spojrzenia na świat z punktu widzenia partnerów interakcji oraz zrozumienia ich osobistych przeżyć.

Pod zakładką NAUKA znajdziemy informację o systemie kształcenia młodzieży w Polsce:

    Absolwent szkoły podstawowej powinien zdecydować, czy chcesz być przyjęty
  1. do szkoły brażowej I stopnia
  2. szkoły branżowej II stopnia w celu podniesienia wykształcenia
  3. technikum,
  4. liceum ogólnokształcącego.
Pierwsze trzy rodzaje szkół (a, b,c) orientują proces kształcenia w taki sposób, aby przygotować młodzież, do wykonywania ściśle określonych zawodów. czwarty (d) nie daje zawodowego przygotowania, przekazuje ogólną wiedzę, doskonali sprawności intelektualne, kształtuje umiejętności niezbędne jednostkom w procesie samodzielnego uczenia się, przygotowuje do podjęcia studiów wyższych.

Klikając na link NASTOLATEK można się dowiedzieć o dojrzewniu fizycznym, psychicznym i umysłowym młodzieży:
W sferze rozwoju poznawczego największym sukcesem okresu dojrzewania, osiąganym przez wielu nastolatków, jest zdolność myślenia i rozumowania abstrakcyjnego.W wieku dojrzewania rozwija się zdolność myślenia z zastosowaniem tzw. formalnych operacji umysłowych.

Stosowanie formalnych operacji umysłowych polega na zdolności wykonywania takich samych, skutecznych działań umysłowych, niezależnie od rodzaju materiału myślowego, na którym są one dokonywane.
    Ta zdolność pozwala:
  • rozumieć i operować abstrakcyjnymi pojęciami,
  • systematycznie rozumować na temat potencjalnie możliwych scenariuszy wydarzeń
Dzięki temu nastolatek potrafi np. zastosować w życiu codziennym to, czego uczy się w szkole. Jestœ też w stanie nie tylko wyobrażać sobie czynniki, które wpływają na przebieg prowadzonego w szkole eksperymentu, ale także zdajesz sobie sprawę z tego, że aby ocenić wpływ każdego z tych czynników na efekt prowadzonego eksperymentu, trzeba zmieniać w eksperymencie za każdym razem tylko jeden z tych czynników.
W jaki sposób rozwija się zdolność logicznego myślenia? Można byłoby przyjąć, że jest ona efektem końcowych stadiów rozwoju mózgu (ale mózg nastolatków nadal się rozwija). Jednakże przypisywanie tak ważnej zdolności, jaką jest rozumowanie abstrakcyjne, jednemu tylko, biologicznemu czynnikowi rozwojowemu, nie byłoby słuszne.

TEST skłonności zawodowych ułożony na bazie testu Hollanda da możliwość w formie zabawowej przybliżyć wybór zawodu:
Relacje między środowiskiem pracy a osobowością badał m.in. John L. Holland, amerykański uczony, wybitny doradca zawodowy, psycholog, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Minnesota. Zwrócił on uwagę, że warunki, w jakich pracują reprezentanci różnych profesji wywierają wpływ na cechy charakteryzujące ich psychikę.
Uwzględniając fakt harmonijnego dopełniania się właściwości środowisk pracy oraz cech umysłowości i charakteru wykonujących ją pracowników, autor ten wyróżnił sześć typów osobowości zawodowych. Tworza je: (1) typ realistyczny (R), (2) typ badawczy (C), (3) typ artystyczny (A), (4) typ społeczny (S), (5) typ przedsiębiorczy (E) oraz (6) typ konwencjonalny (C)

Na koniec, INFORMACJA O ZAWODACH, które cieszą się zainteresowaniem uczniów: Technik informatyk, technik mechanik, mechanik, lakiernik samochodowy, ślusarz, technik elektryk, technik elektronik, murarz, nauczyciel, lekarz, kucharz, księgowy, sprzedawca, technik weterynari.

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w ramach pracy z uczniami obejmuje

Korzyści z odwiedzania tej strony

Do menu strony

12:00:00