Liga zadaniowa

12:00:00

Strona domowa O sobie Matematka Informatyka Praca Hobby

Informacje o konkursie „Liga Zadaniowa"
Rys historyczny
W roku 1987 z inicjatywy grupy matematyków Instytutu Matematyki UMK w Toruniu oraz pracowników Oddziału Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Toruniu pod patronatem Toruńskiego Oddziału PTM oraz Kuratorium Oświaty w Toruniu został po raz pierwszy zorganizowany konkurs matematyczny pod nazwą Liga Zadaniowa dla klas VI szkół podstawowych. W następnym roku szkolnym konkurs ten obejmował już klasy VI i VII szkoły podstawowej. Od chwili powstania gimnazjum konkurs organizowany jest w klasach VI szkoły podstawowej a także dla klasy I i II gimnazjum.
Głównym inicjatorem i twórcą Ligi Zadaniowej był profesor Leon Jeśmianowicz pracownik naukowy UMK w Toruniu, znakomity dydaktyk i popularyzator matematyki.
Konkurs ten odbywa się nieprzerwanie od roku 1987. Początkowo odbywał się on na terenie województwa toruńskiego, a obecnie objął całe województwo kujawsko-pomorskie. Spotkania konkursowe odbywają się w wybranych miejscowościach: Bydgoszcz, Toruń, Grudziądz, Brodnica, Wąbrzeźno, Włocławek, Mogilno, Inowrocław, Chełmno, Tuchola. Do ośrodków tych dojeżdżają uczniowie z pobliskich miejscowości.
Głównym celem konkursu jest popularyzacja wiedzy matematycznej w zakresie zgodnym z programem nauczania danej klasy. Podstawowym zamierzeniem konkursu jest rozbudzenie zainteresowań uczniów poprzez ukazywanie matematyki w interesujący sposób.
Specyfika Ligi Zadaniowej pozwala wziąć udział w konkursie każdemu uczniowi, który chce pracować nad własnym rozwojem. W konkursie może uczestniczyć każdy uczeń szkoły podstawowej oraz uczniowie klas pierwszych i drugich gimnazjum. Konkurs organizowany jest na trzech poziomach. Konkurs jest indywidualny i uczeń może przystąpić do niego bez dodatkowych eliminacji, w dowolnym momencie jego trwania. Konkurs składa się z pięciu spotkań rozłożonych równomiernie w ciągu całego roku szkolnego. Każde ze spotkań posiada z góry określoną tematykę. W trakcie każdego spotkania uczniowie otrzymują zadania konkursowe oraz zestaw zadań przygotowawczych na następne spotkanie. Organizatorzy starają się, by zadania konkursowe były oparte o zadania przygotowawcze. Trzy ze spotkań są punktowane. W ich trakcie uczeń rozwiązuje zestaw sześć zadań w formie pisemnej. Rozwiązanie każdego zadania jest punktowane od O do 5 punktów. Łączna liczba zadań do rozwiązania na wszystkich konkursowych wynosi 18, zaś maksymalna liczba zdobytych punktów jest równa 90. Nagrodzeni są uczniowie., którzy zdobyli:
1) 90-75 pkt - tytułem laureata I miejsca,
2) 74 - 60 pkt - tytułem laureata II miejsca,
3) 59 - 45 pkt - tytułem laureata III miejsca,
4) 40 - 44 pkt - wyróżnieniem.
Głównymi nagrodami w konkursie są książki popularyzujące matematykę.
Organizacja konkursu wymaga pracy wielu ludzi. Zatem konkurs nie mógłby być zrealizowany bez pomocy bardzo wielu nauczycieli matematyki. Nauczyciele za swoją pracę otrzymują podziękowanie. W konkursie obecnie uczestniczy około 5000 uczniów z województwa kujawsko-pomorskiego. Wokół Ligi Zadaniowej z inicjatywy nauczycieli powstało Seminarium Zadaniowe. Na tym seminarium matematycy dyskutują o technikach rozwiązywania zadań matematycznych wzbogacając warsztat pracy nauczyciela.
Seminaria te odbywają się regularnie i ich wkład w rozwój warsztatu pracy nauczyciela z uczniem uzdolnionym matematycznie jest nieoceniony.
Można wręcz stwierdzić, że Liga Zadaniowa uzupełnia cały system pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie. Szczególnie we wczesnym etapie nauczania konkurs pozwala wyłonić i pomóc w rozwoju uzdolnień matematycznych młodzieży. Dowodem tego są organizowane równocześnie z Ligą Zadaniową międzyszkolne koła zainteresowań dla uczniów uzdolnionych matematycznie pod patronatem Toruńskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Matematycznego.
W dalszej części tego rozdziału przedstawiamy obecnie obowiązujący regulamin konkursu. Jako przykład podajemy tematykę spotkań z roku szkolnego 2002/2003. Przytaczamy tu, wybrane przykłady zadań konkursowych i przygotowawczych na poszczególne spotkania, w tym także zestawy zadań jakie młodzież otrzymuje na okres wakacji tzw. prezenty wakacyjne.

Na początek

Konkursu Matematycznego „Liga Zadaniowa"
Geneza Konkursu
Twórcą Konkursu był prof. dr Leon Jeśmanowicz. W 1987 roku, z inicjatywy grupy matematyków z Instytutu Matematyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z prof. dr. Leonem Jeśmanowiczem na czele został zorganizowany (pod patronatem Toruńskiego Oddziału PTM), konkurs matematyczny dla uczniów klas VI i VII szkół podstawowych województwa toruńskiego o nazwie „Liga Zadaniowa". Konkurs zorganizowany został wspólnie z Oddziałem Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Toruniu oraz z Kuratorium Oświaty w Toruniu.
Celem Konkursu było pobudzenie i rozwijanie zainteresowań matematycznych wśród uczniów szkół podstawowych. W dalszej perspektywie Konkurs stwarzał szansę aktywizacji środowiska nauczycieli matematyki na rzecz pracy z młodzieżą zainteresowaną poznawaniem matematyki.
Od roku szkolnego 1995/96 organizację Konkursu przejął Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wraz z Toruńskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Od roku szkolnego 2001/2002 współorganizatorem Konkursu w Toruniu jest Wydział Oświaty Urzędu Miasta w Toruniu, natomiast w roku szkolnym 2002/2003 do organizacji Konkursu w Toruniu włącza się Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Od roku szkolnego 2002/2003 współorganizatorem Konkursu w całym województwie kujaw-sko-pomorskłm jest Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.
Od roku szkolnego 1999/2000 Konkurs organizowany jest dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. W chwili obecnej Konkurs swoim zasięgiem obejmuje województwo kujawsko-pomorskie.

Na początek

Postanowienia
1. Organizatorami konkursu matematycznego „Liga Zadaniowa" są: Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy ł Nauk Matematycznych w Toruniu i Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, który sprawuje patronat nad Konkursem. W Toruniu współorganizatorami konkursu są Wydział Oświaty Urzędu Miasta i Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Konkurs organizowany jest w porozumieniu z Kujawsko-pomorskim Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
2. Dziekan Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na wniosek Prezesa Zarządu Towarzystwa Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych powołuje Komitet Organizacyjny Konkursu. Dziekan wskazuje, na wniosek Prezesa Zarządu Towarzystwa, przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego. Kadencja Komitetu Organizacyjnego trwa dwa lata. Nadzór nad działalnością Komitetu Organizacyjnego sprawuje Zarząd Towarzystwa.
3. Do zadań Komitetu Organizacyjnego należy:
• ustalenie listy miejscowości, w których w danym roku szkolnym odbywać się będą spotkania konkursowe,
• powołanie komisji technicznych, dla przeprowadzenia konkursu w poszczególnych miejscowościach,
• ustalenie tematyki poszczególnych spotkań konkursowych na dany rok szkolny, przed końcem poprzedniego roku szkolnego,
• ustalenie zadań konkursowych i przygotowawczych,
• zatwierdzenie ostatecznych ocen prac konkursowych,
• ustalenie listy nagrodzonych uczniów i nauczycieli,
• przedstawienie Zarządowi Towarzystwa Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych oraz każdemu ze współorganizatorów sprawozdania z przebiegu konkursu po całorocznej edycji. Komitet Organizacyjny może proponować Dziekanowi Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika powołanie nowych członków Komitetu w trakcie trwania kadencji. Komitet Organizacyjny może występować do instytucji i urzędów o wsparcie finansowe organizacji Konkursu.
4. Komisje techniczne czuwają nad przebiegiem i organizacją spotkań konkursowych oraz oceniają prace konkursowe na podległym im terenie.
5. W konkursie może uczestniczyć każdy uczeń szkoły podstawowej oraz uczniowie klas pierwszych i drugich gimnazjum. Konkurs organizowany jest na trzech poziomach. Uczniowie mogą uczestniczyć w konkursie na poziomie im właściwym lub wyższym. Konkurs jest indywidualny i uczeń może przystąpić do konkursu bez dodatkowych eliminacji.
6. Konkurs składa się z pięciu następujących spotkań rozłożonych równomiernie w ciągu całego roku szkolnego.
• Pierwsze spotkanie ma charakter wprowadzający. W trakcie tego spotkania uczniowie szkoły podstawowej odpowiadają na pytania testowe. Wyniki testu nie mają wpływu na końcową klasyfikację konkursu.
• Trzy następne spotkania są punktowane. W trakcie tych spotkań uczeń rozwiązuje w formie pisemnej zestaw zadań konkursowych.
• Piąte spotkanie ma charakter podsumowujący roczny konkurs. W trakcie tego spotkania rozgrywany jest minikonkurs z nagrodami.
• W trakcie każdego ze spotkań uczeń otrzymuje zestaw zadań przygotowawczych do następnego spotkania. Zadania konkursowe przygotowane są na podstawie zadań doręczonych uczniom wcześniej.
7. Nagrodzeni uczniowie (laureaci I miejsca, II miejsca i III miejsca) i wyróżnieni nauczyciele otrzymują dyplomy.
8. Wszelkie sprawy, o których nie mówi regulamin, rozstrzyga Komitet Organizacyjny Konkursu.
Prezes Dziekan
Towarzystwa Upowszechniania Wydziału Matematyki i Informatyki
Wiedzy i Nauk Matematycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
prof. dr hab. Brunon Kamiński prof. dr hab. Adam Jakubowski

Na początek

Tematyka spotkań konkursowych


Klasa VI - szkoły podstawowe
I spotkanie
Test konkursowy oraz zadania przygotowawcze.
II spotkanie
1. Podzielność liczb całkowitych.
2. Działania na liczbach wymiernych dodatnich.
3. Podstawowe figury geometryczne i ich pola (bez układu współrzędnych).
III spotkanie
1. Potęga o wykładniku naturalnym.
2. Obliczenia procentowe.
3. Działania na liczbach wymiernych.
4. Podzielność liczb całkowitych.
IV spotkanie
1. Kąty w kole.
2. Proste wyrażenia algebraiczne.
3. Zadania tekstowe wymagające znajomości prostych równań i nierówności.
4. Konstrukcje geometryczne.
V spotkanie
Zakończenie konkursu - uczniowie otrzymują zadania - prezent wakacyjny.


Klasa VII
I spotkanie
Uczniowie rozwiązują zadania ćwiczenia w oparciu o prezent wakacyjny.
II spotkanie
1. Działania na liczbach wymiernych.
2. Podzielność liczb naturalnych i całkowitych.
3. Obliczenia procentowe.
4. Graniastosłupy.
III spotkanie
1. Obliczanie pól wielokątów.
2. Układ współrzędnych.
3. Działania na wyrażeniach algebraicznych.
4. Kąty w kole.
5. Kąty wierzchołkowe, przyległe, naprzemianległe i odpowiadające.
6. Kąty wewnętrzne i zewnętrze wielokąta.
IV spotkanie
1. Równania i nierówności (bez wzorów skróconego mnożenia).
2. Wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalne.
3. Zadania tekstowe wymagające znajomości równań i nierówności.
4. Przekształcanie wzorów.

1. Pole i obwód koła.
2. Wyrażenia algebraiczne wraz z wzorami skróconego mnożenia.
3. Działania na wyrażeniach algebraicznych.
4. Twierdzenie Pitagorasa z zastosowaniami.
1. Wielokąty foremne.
2. Okrąg opisany na trójkącie i okrąg wpisany w trójkąt.
3. Symetrie w układzie współrzędnych.
V spotkanie
Zakończenie konkursu - uczniowie otrzymują zadania - prezent wakacyjny;

Na początek

Napisz do mnie

 

2020 © Janusz Wachowicz. Nauczyciel matematyki i informatyki, doradca zawodowy, inżynier ogrodnik, zapraszam do współpracy! januwach@poczta.onet.pl