12:00:00

Liczba - zadania z jedną niewiadomą, gdzie występują zadania z wieloma niewiadomymi ale można je łatwo sprowadzić do jednej niewiadomej. Głównym bohaterem zadania jest liczba.

  1. Do jakiej liczby trzeba dodać 28, aby otrzymać 115?
  2. Od jakiej liczby należy odjąć 43, aby otrzymać 34?
  3. Do jakiej liczby trzeba dodać 183, aby otrzymać 75? Od jakiej liczby należy odjąć 112, aby otrzymać 87?
  4. Jaką liczbę należy odjąć od - 12, aby otrzymać - 3?
  5. Jaką liczbę należy odjąć od 3 aby otrzymać 8
  6. Jaką liczbę należy odjąć od 411, a dodać do 529, aby otrzymać równe liczby?
  7. O ile należy zmniejszyć liczbę 6426, aby otrzymać liczbę 2 razy większą od niewiadomej?
  8. Suma dwóch liczb wynosi 115. Znajdź te liczby, jeżeli druga jest 4 razy większa od pierwszej.
  9. Jeśli pewną liczbę podwoimy, to otrzymamy o 14 więcej, aniżeli wynosi jej czwarta część. Jaka to liczba?
  10. Trzecią część i piąta część pewnej liczby wynosi 16. Jaka to liczba?
  11. Jeśli do pewnej liczby dodamy jej trzykrotność i pięciokrotność, to otrzymamy 360. Jaka to liczba?
  12. Pięciokrotność pewnej liczby naturalnej jest o 28 większa od jej trzy krotności. Co to za liczba?
  13. Połowa pewnej liczby jest o 60 mniejsza od jej trzykrotności. Co to za liczba?
  14. Jeśli od trzykrotności pewnej liczby odejmiemy 14, to otrzymamy pięciokrotność tej liczby. Co to za liczba?
  15. Zwiększając pewną liczbę o jej połowę i jej siódmą część otrzymamy 46. Co to za liczba?
  16. Jeśli od pięciokrotności pewnej liczby odejmiemy 20, to otrzymamy 15. Znajdź tę liczbę.
  17. Suma dwu kolejnych liczb całkowitych wynosi 100. Co to za liczby?
  18. Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 94. Co to za liczby?
  19. Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 121. Co to za liczby?
  20. Suma trzech kolejnych liczb parzystych wynosi 128. Co to za liczby?
  21. Suma trzech kolejnych liczb nieparzystych wynosi 249. Co to za liczby?
  22. Jeśli od trzykrotności pewnej liczby odejmiemy podwojoną sumę tej liczby i liczby 6, to otrzymamy różnicę liczby początkowej i liczby 12. Znajdź tę liczbę.
  23. Dopisując zero po prawej stronie liczby naturalnej zwiększamy ją o 1116. Co to za liczba?
  24. Przesuwając przecinek o jedno miejsce w prawo w ułamku dziesiętnym, zwiększamy go o 31,14. Co to za ułamek?
  25. 15% pewnej liczby jest o 2 większe od 10% tej liczby. Co to za liczba?
  26. Piekarnia na początku roku miała w magazynie kilkadziesiąt ton mąki. Po zużyciu 40 t mąki, w magazynie zostało jeszcze 6/11 tego zapasu. Ile ton mąki znajdowało się w magazynie na początku roku?
  27. Rodzice na „gwiazdkę" kupili nowy telewizor. Przy kupnie wpłacili tylko 192 zł, co stanowiło 4/15 ceny aparatu. Resztę postanowili zapłacić w 8 równych ratach. Jakiej wysokości była każda rata?
  28. Leszek miał przeczytać lekturę w ciągu 4 dni. W pierwszym dniu przeczytał 0,3 całej książki, w drugim 4/15, w trzecim 2/5, a w czwartym dniu przeczytał ostatnie 13 stron tej lektury. Ile stron miała książka i ile stron przeczytał każdego dnia?
  29. Pociąg jedzie z Płocka do Gdańska. Gdy przebył 175 km, okazało się, że przebył już 5/8 całej trasy. Ile kilometrów jest między Płockiem i Gdańskiem?
  30. Dzieląc liczbę przez 4, otrzymujemy resztę l, a w ilorazie otrzymujemy liczbę o 19 mniejszą od danej liczby. Jaka to liczba?
  31. Jeśli pewną liczbę podwoimy, to otrzymamy liczbę o 14 większą aniżeli wynosi jej czwarta część. Jaka to liczba?
  32. Połowa pewnej liczby jest o 60 mniejsza od jej trzy krotności. Jaka to liczba?
  33. Zwiększając pewną liczbę o jej połowę i jej siódmą część otrzymamy 46. Jaka to liczba?
  34. Dopisując po prawej stronie pewnej liczby naturalnej cyfrę zero, powiększyliśmy ją o 405. Jaka to liczba?
  35. Wycieczka szkolna w Pieniny zmieściła się do 6 jedenastoosobowych łódek, ale w wesołym miasteczku zabrakło dla uczestników wycieczki 5 wagonów trzynastoosobowych. Ile osób było na wycieczce?
  36. Codziennie z miejscowości A, w której mieści się urząd pocztowy, wyjeżdża motorowerem listonosz do miejscowości B, C, D, by dostarczyć listy. W jakiej kolejności powinien listonosz objeżdżać te miejscowości, aby trasa objazdu z A przez pozostałe miejscowości i z powrotem do A była możliwie najkrótsza, jeśli długość drogi od A do B wynosi 5 km, od A do C — 7 km, od S do D — 7 km, od B do D — 8(km, od B do C — 10 km, od C do D — 6 km?
  37. Według legendy na płycie Diofantesa był taki napis ułożony przez Eutropiusa: „Przechodniu. pod tym kamieniem spoczywają prochy Diofantesa, który umarł w głębokiej starości. Przez szóstą część swego życia był dzieckiem, przez dwunastą część - młodzieńcem. Następnie upłynęła siódma część jego życia zanim się ożenił. W pięć lat po zawarciu związku małżeńskiego urodził mu się syn, który żył dwa razy krócej od niego. W cztery lata po śmierci swego syna Diofantos opłakiwany przez swych najbliższych, zasnął snem wiecznym. Powiedz, jeśli umiesz obliczyć, ile on miał lat, kiedy zmarł?".
  38. Stara legenda głosi, że czeska królewna Libusza obiecała oddać swą rękę temu z trzech ubiegających się o nią rycerzy, który rozwiąże następujące zadanie: Ile brzoskwiń mieści koszyk, z którego połowę całej zawartości i l brzoskwinię oddam pierwszemu, drugiemu połowę reszty i brzoskwinię, wreszcie trzeciemu połowę pozostałych i 3 brzoskwinie i wówczas koszyk będzie pusty?
  39. Piąta część pszczelej gromadki usiadła na kwiatach magnolii, trzecia część tej gromadki na kwiatach lotosu, potrojona różnica drugiej z tych liczb i pierwszej odleciała ku kwiatom jaśminu. Jedna tylko pszczółka, zwabiona pachnącym kwiatem koniczyny, krążyła nad nim. Ile pszczół było w tej gromadce?
  40. Trzy zespoły robotników mają zanitować przęsło mostu. Pierwszy zespół wykonałby taką pracę w ciągu 12 dni, drugi zespół w ciągu 15 dni, a trzeci zespół w ciągu 8 dni. W ciągu jakiego czasu zanitują to przęsło wszystkie trzy zespoł
  41. Trzy klasy piąte rozgrywały mecze w piłkę ręczną zdobywając razem 121 bramek. Klasa Vb zdobyła o 12 bramek więcej niż Va, a Vc o 7 bramek więcej niż Vb. Ile bramek zdobyła każda z klas.
  42. Trzy koleżanki Sabina, Kasia, Ewelina mają razem 22 zł. Sabina ma 6 zł, a Kasia ma o 2 zł więcej niż Ewelina. Ile pieniędzy ma każda z koleżanek?
  43. Mama miała 25 orzechów i podzieliła je między trzech synów następująco: Michałowi dała o 5 orzechów więcej niż Tomkowi, a Adrianowi dała o 2 więcej niż Tomkowi. Ile orzechów dostał każdy z synów?
  44. Ewa, Kasia i Ola zbierały kasztany. Ewa i Kasia zebrały 131 kasztanów, a Kasia i Ola 126 kasztanów. Okazało się, że razem zebrały 198 kasztanów. Ile kasztanów zebrała każda z dziewczynek?
  45. Suma czterech liczb naturalnych wynosi 1196. Suma dwóch pierwszych wynosi 585, suma drugiej i trzeciej wynosi 653, zaś suma pierwszych trzech liczb jest równa 1000. Znajdź te liczby.
  46. Znajdź sumę czterech liczb naturalnych, wiedząc, że pierwsza liczba jest o 238 mniejsza od drugiej, druga jest o 176 większa od trzeciej, trzecia jest o 312 mniejsza od czwartej wynoszącej 1021.
  47. Ile pieniędzy masz w skarbonce pyta mama swego synka Tomka. Jeśli nazbieram jeszcze 2 razy tyle i 10 zł, to będę miał 1000 zł odpowiada Tomek. Ile pieniędzy ma Tomek w skarbonce?
  48. Arek, Dominik, Grzegorz, Marcin i Wojtek zebrali razem 705 historyjek obrazkowych. Arek z Dominikiem zebrali 273 historyjki, Arek z Grzegorzem 301, Arek z Marcinem 285, natomiast Arek z Wojtkiem 290 historyjek. Ile historyjek obrazkowych zebrał każdy z chłopców?
  49. Bartek, Jagoda i Paweł rzucali po 3 razy sześcienną kostką do gry. Otrzymali sumę oczek równą 35. Bartek wyrzucił 8 oczek, Jagoda 2 razy tyle Bartek, a resztę oczek wyrzucił Paweł. Ile oczek wyrzuciła każda z wymienionych osób?
  50. Paulina, Marta i Nikodem zebrali razem 33 prawdziwki. Paulina znalaza 9 prawdziwków, a Marta znalazła 2 razy więcej niż Nikodem. Ile prawdziwków znalazło każde z dzieci?
  51. Drużyna harcerska miała w ciągu trzech dni przejść 57 km. Pierwszego harcerze wyszli po południu i przebyli 12 km, a w drugim dniu przeszli 2 razy więcej niż w trzecim. Ile kilometrów przeszli harcerze drugiego i trzeciego dnia?
  52. Jarek, Szymon i Paweł zebrali 30 koszyczków truskawek na plantacji u ogrodnika. Szymon zebrał 3 razy więcej niż Jarek, a Paweł dwa razy więcej niż Jarek. Po ile koszyczków truskawek zebrali chłopcy?
  53. Natalia przed rozpoczęciem roku szkolnego kupiła 20 zeszytów, przy czy zeszytów w linie kupiła 3 razy więcej niż gładkich, a zeszytów w kratkę kupiła 2 razy więcej niż w linie. Ile zeszytów każdego rodzaju zakupi Natalia?
  54. Fabryka w ciągu 3 lat wyprodukowała 52 000 rowerów górskich. W drugim roku wyprodukowała 4 razy więcej rowerów niż w pierwszym, a w trzecim roku 2 razy więcej niż w drugim. Ile rowerów górskich wyprodukowano każdego roku?
  55. Dziewczyna powiedziała: „Mam tylu braci ile sióstr, a jej brat powiedział: Mam 2 razy więcej sióstr niż braci". Czy dziewczyna i jej brat mówili prawdę? Jeśli tak, to odpowiedz, ile dzieci było w tej rodzinie?
  56. Uczniowie poszli na wycieczkę i w ciągu trzech dni przeszli 39 km. Pierwszego dnia przeszli dwa razy tyle kilometrów, co trzeciego dnia, drugiego dnia o 6 km mniej niż pierwszego. Ile kilometrów przeszli uczniowie każdego dnia?
  57. W trójkącie miara jednego kąta wewnętrznego jest o 4° większa od miary drugiego kąta, a o 100° mniejsza od miary trzeciego kąta. Oblicz miary kątów wewnętrznych tego trójkąta.
  58. W gospodarstwie warzywnym o obszarze 24 ha uprawiano cebulę, kalafiory i pomidory. Uprawa cebuli zajmowała o 5 ha więcej niż uprawa kalafiorów, a uprawa pomidorów 0,6 obszaru przeznaczonego pod uprawę kalafiorów i cebuli razem. Ile hektarów zajmowała uprawa każdego z tych warzyw?
  59. 80% drogi turysta przepłynął kajakiem, 10% pozostałej drogi przeszedł pieszo, a ostatnie 18 km przejechał rowerem. Jaką drogę przebył turysta?
  60. Drut o długości 1,2m podzielić na dwie części tak, aby jedna część była o 1,2 m dłuższa od drugiej.
  61. Suma trzech liczb, z których każda następna jest o 4 większa od poprzedniej, wynosi 42. Jakie to liczby?
  62. Suma trzech kolejnych liczb nieparzystych wynosi 87. Jakie to liczby?
  63. Suma dwu kolejnych liczb całkowitych wynosi 100. Co to za liczby?
  64. Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 94. Co to za liczby?
  65. Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 121. Co to za liczby?
  66. Suma trzech kolejnych liczb parzystych wynosi 128. Co to za liczby?
  67. Suma trzech kolejnych liczb nieparzystych wynosi 249. Co to za liczby?
  68. W trójkącie jeden kąt jest o 6° większy od drugiego, a o 12° mniejszy od trzeciego. Jakie miary mają kąty tego trójkąta?
  69. W trójkącie ABC kąt A jest o 40° większy od kąta B, a kąt C jest mniejszy o 20° od kąta A. Znajdźkąty tego trójkąta
  70. Liczbę 48 podziel na dwie części tak, aby jedna z nich była 3 razy większa od drugiej.
  71. Liczbę 72 podziel na takie części, aby jedna z nich była 3,5 razy większa od drugiej.
  72. Liczbę 88 podziel w stosunku 3:5.
  73. Z trzech liczb, których suma wynosi 100, pierwsza jest o 2 a druga o 14 większa od trzeciej. Jakie to są liczby?
  74. Pręt długości 6 m rozciąć na takie dwie części, żeby stosunek ich długości był równy stosunkowi 2:3.
  75. Na lekcji matematyki 15% uczniów nie rozwiązało zadania, 30% rozwiązało z błędami, a pozostałych 11 uczniów rozwiązało zadanie poprawnie. Ilu uczniów liczyła klasa?
  76. Spośród 4 liczb każda następna jest o 3 większa od poprzedniej. Iloczyn dwóch ostatnich liczb jest o 86 większy od iloczynu dwóch pierwszych. Jakie to liczby?
  77. Miary kątów trójkąta są w stosunku 2:3:4. Oblicz miary tych kątów.
  78. Gdybym wydał trzecią część oraz piątą część posiadanych pieniędzy, to miałbym o 2zł mniej, aniżeli wynosi połowa tych pieniędzy. Ile miałem pieniędzy?
  79. W trzech klasach jest 89 uczniów, przy czym w jednej z nich jest o 5 uczniów więcej niż w każdej z pozostałych klas. Ilu uczniów jest w każdej z tych klas?
  80. Rozdzielić 73 zł pomiędzy 3 osoby tak, aby druga otrzymała o 5zł więcej niż pierwsza, a trzecia o 3zł więcej niż druga.
  81. Z trzech sióstr Magda jest o dwa lata starsza od Sylwii, a Agnieszka o 2 lata młodsza od Sylwi. Ile lat ma każda z sióstr, jeśli razem mają 39 lat?
  82. W szkole nr 2 jest 1320 uczniów, a w szkole nr 3 jest 240 uczniów. Ilu uczniów musi przejść ze szkoły nr 2 do szkoły nr 3, aby w szkole nr 2 było 3 razy więcej uczniów niż w szkole nr 3?
  83. Jeden z boków trójkąta ma długość 5 cm, a różnica między długościami pozostałych boków wynosi 2cm. Znajdź długości boków tego trójkąta, jeżeli są one wyrażone liczbami całkowitymi jednocyfrowymi.
  84. Suma czterech kolejnych liczb parzystych jest równa 540. Znajdź te liczby.


2020 © Janusz Wachowicz. Nauczyciel matematyki i informatyki, doradca zawodowy, inżynier ogrodnik, zapraszam do współpracy! |MUZYKA |TANIEC TOWRZYSKI | KOMPUTER |PLOTKI |