Liczba - zadania z jedną niewiadomą, gdzie występują zadania z wieloma niewiadomymi ale można je łatwo sprowadzić do jednej
niewiadomej. Głównym bohaterem zadania jest liczba.
- Do jakiej liczby trzeba dodać 28, aby otrzymać 115?
- Od jakiej liczby należy odjąć 43, aby otrzymać 34?
- Do jakiej liczby trzeba dodać 183, aby otrzymać 75? Od jakiej liczby należy odjąć 112, aby otrzymać 87?
- Jaką liczbę należy odjąć od - 12, aby otrzymać - 3?
- Jaką liczbę należy odjąć od 3 aby otrzymać 8
- Jaką liczbę należy odjąć od 411, a dodać do 529, aby otrzymać równe liczby?
- O ile należy zmniejszyć liczbę 6426, aby otrzymać liczbę 2 razy większą od niewiadomej?
- Suma dwóch liczb wynosi 115. Znajdź te liczby, jeżeli druga jest 4 razy większa od pierwszej.
- Jeśli pewną liczbę podwoimy, to otrzymamy o 14 więcej, aniżeli wynosi jej czwarta część. Jaka to liczba?
- Trzecią część i piąta część pewnej liczby wynosi 16. Jaka to liczba?
- Jeśli do pewnej liczby dodamy jej trzykrotność i pięciokrotność, to otrzymamy 360. Jaka to liczba?
- Pięciokrotność pewnej liczby naturalnej jest o 28 większa od jej trzy krotności. Co to za liczba?
- Połowa pewnej liczby jest o 60 mniejsza od jej trzykrotności. Co to za liczba?
- Jeśli od trzykrotności pewnej liczby odejmiemy 14, to otrzymamy pięciokrotność tej liczby. Co to za liczba?
- Zwiększając pewną liczbę o jej połowę i jej siódmą część otrzymamy 46. Co to za liczba?
- Jeśli od pięciokrotności pewnej liczby odejmiemy 20, to otrzymamy 15. Znajdź tę liczbę.
- Suma dwu kolejnych liczb całkowitych wynosi 100. Co to za liczby?
- Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 94. Co to za liczby?
- Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 121. Co to za liczby?
- Suma trzech kolejnych liczb parzystych wynosi 128. Co to za liczby?
- Suma trzech kolejnych liczb nieparzystych wynosi 249. Co to za liczby?
- Jeśli od trzykrotności pewnej liczby odejmiemy podwojoną sumę tej liczby i liczby 6, to otrzymamy różnicę liczby początkowej i liczby 12. Znajdź tę liczbę.
- Dopisując zero po prawej stronie liczby naturalnej zwiększamy ją o 1116. Co to za liczba?
- Przesuwając przecinek o jedno miejsce w prawo w ułamku dziesiętnym, zwiększamy go o 31,14. Co to za ułamek?
- 15% pewnej liczby jest o 2 większe od 10% tej liczby. Co to za liczba?
- Piekarnia na początku roku miała w magazynie kilkadziesiąt ton mąki. Po zużyciu 40 t mąki, w magazynie zostało jeszcze 6/11 tego zapasu. Ile ton mąki znajdowało się w magazynie na początku roku?
- Rodzice na „gwiazdkę" kupili nowy telewizor. Przy kupnie wpłacili tylko 192 zł, co stanowiło 4/15 ceny aparatu. Resztę postanowili zapłacić w 8 równych ratach. Jakiej wysokości była każda rata?
- Leszek miał przeczytać lekturę w ciągu 4 dni. W pierwszym dniu przeczytał 0,3 całej książki, w drugim 4/15, w trzecim 2/5, a w czwartym dniu przeczytał ostatnie 13 stron tej lektury. Ile stron miała książka i ile stron przeczytał każdego dnia?
- Pociąg jedzie z Płocka do Gdańska. Gdy przebył 175 km, okazało się, że przebył już 5/8 całej trasy. Ile kilometrów jest
między Płockiem i Gdańskiem?
- Dzieląc liczbę przez 4, otrzymujemy resztę l, a w ilorazie otrzymujemy liczbę o 19 mniejszą od danej liczby. Jaka to liczba?
- Jeśli pewną liczbę podwoimy, to otrzymamy liczbę o 14 większą aniżeli wynosi jej czwarta część. Jaka to liczba?
- Połowa pewnej liczby jest o 60 mniejsza od jej trzy krotności. Jaka to liczba?
- Zwiększając pewną liczbę o jej połowę i jej siódmą część otrzymamy 46. Jaka to liczba?
- Dopisując po prawej stronie pewnej liczby naturalnej cyfrę zero, powiększyliśmy ją o 405. Jaka to liczba?
- Wycieczka szkolna w Pieniny zmieściła się do 6 jedenastoosobowych łódek, ale w wesołym miasteczku zabrakło dla uczestników wycieczki 5 wagonów trzynastoosobowych. Ile osób było na wycieczce?
- Codziennie z miejscowości A, w której mieści się urząd pocztowy, wyjeżdża motorowerem listonosz do miejscowości
B, C, D, by dostarczyć listy. W jakiej kolejności powinien listonosz objeżdżać te miejscowości, aby trasa objazdu z A przez pozostałe miejscowości i z powrotem do A była możliwie najkrótsza, jeśli długość drogi od A do B wynosi 5 km, od A do C — 7 km, od S do D — 7 km, od B do D — 8(km, od B do C — 10 km, od C do D — 6 km?
- Według legendy na płycie Diofantesa był taki napis ułożony przez Eutropiusa: „Przechodniu. pod tym kamieniem spoczywają prochy Diofantesa, który umarł w głębokiej starości. Przez szóstą część swego życia był dzieckiem, przez dwunastą
część - młodzieńcem. Następnie upłynęła siódma część jego życia zanim się ożenił. W pięć lat po zawarciu związku małżeńskiego urodził mu się syn, który żył dwa razy krócej od niego. W cztery lata po śmierci swego syna Diofantos
opłakiwany przez swych najbliższych, zasnął snem wiecznym. Powiedz, jeśli umiesz obliczyć, ile on miał lat, kiedy zmarł?".
- Stara legenda głosi, że czeska królewna Libusza obiecała oddać swą rękę temu z trzech ubiegających się o nią rycerzy, który rozwiąże następujące zadanie: Ile brzoskwiń mieści koszyk, z którego połowę całej zawartości i l brzoskwinię oddam pierwszemu, drugiemu połowę reszty i brzoskwinię, wreszcie trzeciemu połowę pozostałych i 3 brzoskwinie i wówczas koszyk będzie pusty?
- Piąta część pszczelej gromadki usiadła na kwiatach magnolii, trzecia część
tej gromadki na kwiatach lotosu, potrojona różnica drugiej z tych liczb i pierwszej odleciała ku kwiatom jaśminu. Jedna tylko pszczółka, zwabiona pachnącym kwiatem koniczyny, krążyła nad nim. Ile pszczół było w tej gromadce?
- Trzy zespoły robotników mają zanitować przęsło mostu. Pierwszy zespół wykonałby taką pracę w ciągu 12 dni, drugi zespół w ciągu 15 dni, a trzeci zespół w ciągu 8 dni. W ciągu jakiego czasu zanitują to przęsło wszystkie trzy zespoł
- Trzy klasy piąte rozgrywały mecze w piłkę ręczną zdobywając razem 121 bramek. Klasa Vb zdobyła o 12 bramek więcej niż Va, a Vc o 7 bramek więcej niż Vb. Ile bramek zdobyła każda z klas.
- Trzy koleżanki Sabina, Kasia, Ewelina mają razem 22 zł. Sabina ma 6 zł, a Kasia ma o 2 zł więcej niż Ewelina. Ile pieniędzy ma każda z koleżanek?
Powrót do menu strony
- Mama miała 25 orzechów i podzieliła je między trzech synów następująco: Michałowi dała o 5 orzechów więcej niż Tomkowi, a Adrianowi dała o 2 więcej niż Tomkowi. Ile orzechów dostał każdy z synów?
- Ewa, Kasia i Ola zbierały kasztany. Ewa i Kasia zebrały 131 kasztanów, a Kasia i Ola 126 kasztanów. Okazało się, że razem zebrały 198 kasztanów. Ile kasztanów zebrała każda z dziewczynek?
- Suma czterech liczb naturalnych wynosi 1196. Suma dwóch pierwszych wynosi 585, suma drugiej i trzeciej wynosi 653, zaś suma pierwszych trzech liczb jest równa 1000. Znajdź te liczby.
- Znajdź sumę czterech liczb naturalnych, wiedząc, że pierwsza liczba jest o 238 mniejsza od drugiej, druga jest o 176 większa od trzeciej, trzecia jest o 312 mniejsza od czwartej wynoszącej 1021.
- Ile pieniędzy masz w skarbonce pyta mama swego synka Tomka. Jeśli nazbieram jeszcze 2 razy tyle i 10 zł, to będę miał 1000 zł odpowiada Tomek. Ile pieniędzy ma Tomek w skarbonce?
- Arek, Dominik, Grzegorz, Marcin i Wojtek zebrali razem 705 historyjek obrazkowych. Arek z Dominikiem zebrali 273 historyjki, Arek z Grzegorzem 301, Arek z Marcinem 285, natomiast Arek z Wojtkiem 290 historyjek. Ile historyjek obrazkowych zebrał każdy z chłopców?
- Bartek, Jagoda i Paweł rzucali po 3 razy sześcienną kostką do gry. Otrzymali sumę oczek równą 35. Bartek wyrzucił 8 oczek, Jagoda 2 razy tyle Bartek, a resztę oczek wyrzucił Paweł. Ile oczek wyrzuciła każda z wymienionych osób?
- Paulina, Marta i Nikodem zebrali razem 33 prawdziwki. Paulina znalaza 9 prawdziwków, a Marta znalazła 2 razy więcej niż Nikodem. Ile prawdziwków znalazło każde z dzieci?
- Drużyna harcerska miała w ciągu trzech dni przejść 57 km. Pierwszego harcerze wyszli po południu i przebyli 12 km, a w drugim dniu przeszli 2 razy więcej niż w trzecim. Ile kilometrów przeszli harcerze drugiego i trzeciego dnia?
- Jarek, Szymon i Paweł zebrali 30 koszyczków truskawek na plantacji u ogrodnika. Szymon zebrał 3 razy więcej niż Jarek, a Paweł dwa razy więcej niż Jarek. Po ile koszyczków truskawek zebrali chłopcy?
- Natalia przed rozpoczęciem roku szkolnego kupiła 20 zeszytów, przy czy zeszytów w linie kupiła 3 razy więcej niż gładkich, a zeszytów w kratkę kupiła 2 razy więcej niż w linie. Ile zeszytów każdego rodzaju zakupi Natalia?
- Fabryka w ciągu 3 lat wyprodukowała 52 000 rowerów górskich. W drugim roku wyprodukowała 4 razy więcej rowerów niż w pierwszym, a w trzecim roku 2 razy więcej niż w drugim. Ile rowerów górskich wyprodukowano każdego roku?
- Dziewczyna powiedziała: „Mam tylu braci ile sióstr, a jej brat powiedział: Mam 2 razy więcej sióstr niż braci". Czy dziewczyna i jej brat mówili prawdę? Jeśli tak, to odpowiedz, ile dzieci było w tej rodzinie?
- Uczniowie poszli na wycieczkę i w ciągu trzech dni przeszli 39 km. Pierwszego dnia przeszli dwa razy tyle kilometrów, co trzeciego dnia, drugiego dnia o 6 km mniej niż pierwszego. Ile kilometrów przeszli uczniowie każdego dnia?
- W trójkącie miara jednego kąta wewnętrznego jest o 4° większa od miary drugiego kąta, a o 100° mniejsza od miary trzeciego kąta. Oblicz miary kątów wewnętrznych tego trójkąta.
- W gospodarstwie warzywnym o obszarze 24 ha uprawiano cebulę, kalafiory i pomidory. Uprawa cebuli zajmowała o 5 ha więcej niż uprawa kalafiorów, a uprawa pomidorów 0,6 obszaru przeznaczonego pod uprawę kalafiorów i cebuli razem. Ile hektarów zajmowała uprawa każdego z tych warzyw?
- 80% drogi turysta przepłynął kajakiem, 10% pozostałej drogi przeszedł pieszo, a ostatnie 18 km przejechał rowerem. Jaką drogę przebył turysta?
- Drut o długości 1,2m podzielić na dwie części tak, aby jedna część była o 1,2 m dłuższa od drugiej.
- Suma trzech liczb, z których każda następna jest o 4 większa od poprzedniej, wynosi 42. Jakie to liczby?
- Suma trzech kolejnych liczb nieparzystych wynosi 87. Jakie to liczby?
- Suma dwu kolejnych liczb całkowitych wynosi 100. Co to za liczby?
- Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 94. Co to za liczby?
- Suma dwu kolejnych liczb parzystych wynosi 121. Co to za liczby?
- Suma trzech kolejnych liczb parzystych wynosi 128. Co to za liczby?
- Suma trzech kolejnych liczb nieparzystych wynosi 249. Co to za liczby?
- W trójkącie jeden kąt jest o 6° większy od drugiego, a o 12° mniejszy od trzeciego. Jakie miary mają kąty tego trójkąta?
- W trójkącie ABC kąt A jest o 40° większy od kąta B, a kąt C jest mniejszy o 20° od kąta A. Znajdźkąty tego trójkąta
- Liczbę 48 podziel na dwie części tak, aby jedna z nich była 3 razy większa od drugiej.
- Liczbę 72 podziel na takie części, aby jedna z nich była 3,5 razy większa od drugiej.
- Liczbę 88 podziel w stosunku 3:5.
- Z trzech liczb, których suma wynosi 100, pierwsza jest o 2 a druga o 14 większa od trzeciej. Jakie to są liczby?
- Pręt długości 6 m rozciąć na takie dwie części, żeby stosunek ich długości był równy stosunkowi 2:3.
- Na lekcji matematyki 15% uczniów nie rozwiązało zadania, 30% rozwiązało z błędami, a pozostałych 11 uczniów rozwiązało zadanie poprawnie. Ilu uczniów liczyła klasa?
- Spośród 4 liczb każda następna jest o 3 większa od poprzedniej. Iloczyn dwóch ostatnich liczb jest o 86 większy od iloczynu dwóch pierwszych. Jakie to liczby?
- Miary kątów trójkąta są w stosunku 2:3:4. Oblicz miary tych kątów.
- Gdybym wydał trzecią część oraz piątą część posiadanych pieniędzy, to miałbym o 2zł mniej, aniżeli wynosi połowa tych pieniędzy. Ile miałem pieniędzy?
- W trzech klasach jest 89 uczniów, przy czym w jednej z nich jest o 5 uczniów więcej niż w każdej z pozostałych klas. Ilu uczniów jest w każdej z tych klas?
- Rozdzielić 73 zł pomiędzy 3 osoby tak, aby druga otrzymała o 5zł więcej niż pierwsza, a trzecia o 3zł więcej niż druga.
- Z trzech sióstr Magda jest o dwa lata starsza od Sylwii, a Agnieszka o 2 lata młodsza od Sylwi. Ile lat ma każda z sióstr, jeśli razem mają 39 lat?
- W szkole nr 2 jest 1320 uczniów, a w szkole nr 3 jest 240 uczniów. Ilu uczniów musi przejść ze szkoły nr 2 do szkoły nr 3, aby w szkole nr 2 było 3 razy więcej uczniów niż w szkole nr 3?
- Jeden z boków trójkąta ma długość 5 cm, a różnica między długościami pozostałych boków wynosi 2cm. Znajdź długości boków tego trójkąta, jeżeli są one wyrażone liczbami całkowitymi jednocyfrowymi.
- Suma czterech kolejnych liczb parzystych jest równa 540. Znajdź te liczby.